Der kan godt ske noget - selvom det er forretningsrejse.... Planen er - til Lusaka via Arlanda og Addis Abeba, senere til Kandla via Dubai og Mumbai, til Ahmedabad i bil, og så fra Ahmedabad via Delhi og München hjem igen

Hjemme igen :-)

Torsdag, Fredag....

Endelig på vej hjem igen... Efter arbejde lige forbi hotellet og spise og pakke. Check ud kl 20, så der skulle være god tid ti llufthavnen og afgang 22:30. Nåede lige at blive liiidt nervøs - for kl. 20 er der hvor alle kontorer lukker, så ALLE skal hjem. Fuldstændig kaotisk trafik, men vi nåede det på en time, så fin nok tid..

IGEN blev jeg tvunget til at skrive min kuffert ind. Øv - men tog chancen, og hele vejen til Cph.

Viste sig at være en god ide, da tiden til transfer i Delhi var MEGET sparsom. Var aldrig gået hvis jeg skulle have vente på kuffert også.

Nå. Vi landede i Delhi så langt væk som muligt(!) så det var rask trav ind mod connecting flights.. Fik et lift på en af de her vogne, og bælev kørt mindst 1 km i gangene... Skulle så ikke bare via transfer gaten, men ned gennem indenrigsankomst, ny indgang i udenrigs - heldigvis var der en transit gate for 'domestics'. Ud og op til immigration - og tiden gik. Og gik, så til sidst måtte jeg gå uden om all kørene - excuse mee - boarding - sorry.... For bare at blive afvist ved skranken fordi mit bording pass var forkert.... Pleas go to Air India and get another - then back here.... SUK!!!!

Nå - Lufthansa var lige uden for, så derover - foran igen - sorry - og nyt BP. Tilbage igen - ooooooog - yes. Inde! Så security. og småløbe ud til gaten - var der 2 min før boarding.... meget svedig.

Det lykkedes at sove stort set hele vejen fra Delhi til München - i hvert fald 6 timer, så det var godt. Fin tid til skift i München, og så endelig i flyet til København. Og - yes - kufferten var OGSÅ med, så alt i alt en fin tur hjem :-)

Tirsdag, onsdag, torsdag

Indien kører ret meget på rutinen, så det er som det plejer.. Faktisk rart at være i Kandla - meget afsides (i Indien) men godt. Luften er sædanligvis varm men tør, hvilket er dejligt - især fordi det oftest blæser lidt.

Tirsdag aften var som vanligt en biltur på godt 4 timer de 300km fra Kandla til hotel i Ahmedabad. Ufdviklingen går ret stærkt efter Indiske forhold i den delstat vi er i - Ghujarat. Faktisk var Modi - den nuværende præsident - tidligere guvernør (?) i Ghujarat. Og den kraftige udvikling her var en væsentlig grund til at han blev valgt som præsident.. Svært at være valgt når folk har så høje forventninger. Spurgte lidt herude, og meningerne er lidt delte. På helikopter plan sker der mange vigtige ændringer - men ikke så mge synligt for middelklassen. Det kan blive en udfordring...

Nå - en forbedrng er tydelige, og det er mobilnettet. Fin 3G dækning hele vejen i bilen, så der blev arbejdet en hel del denne gang - on-line altså.

Nyt hotel igen i Ahmedabad. Crown Plaze denne gang. Lyder flot, men faktisk er servicen ret ringe - og maden lidt fantasiløs.. Hovedfokus for mig er jo IT fokene herude, og vi har haft meget gode møder og snakke om alt muligt. Generelt fungerer IT fint i Indien, så de væsentligste udfordrnger er omkring vores store AX projekt.

Onsdag aften (hotellet kan ikke levere transport - selvom løfter om det modsatte) blev jeg sendt med en UBER tilbage til hotellet.. Liidt spændende - da chaufføren ikke kunne engelsk. Nu kan jeg heldigvis selv vejen - men ingen problemer. Han var briefet godt i forvejen.

Lige mødt ind på kontoret igen ti lsidste dag i denne omgang. De måtte ind fra firmaet og hente mig, igen brændt af af hotellet.... Vi ses forhåbentligt snart i Måløv ;-)

Mandag (igen)

Indlogeret på Radisson i Ghandidam som byen faktisk hedder - opkaldt efter Ghandi som stammer fra disse kanter. Det er frihavnen der hedder Kandla Port - men da firmaet ligger i frihavnsområdet (men stadig 7km fra havnen), så hedder det bare Kandla til daglig..

Blev hentet af firmaets chauffør Dinesh i lufthavnen, og kørt ti lhotellet. Sjovet at se den positive udvikling der er sket hver gang man kommer. Mødtes med Nitin søndag aften til lidt mad og lidt status snak - sommetider bedst det ikke sker på firmaet ;-)

nå - heldigvis lidt mere humane mødetider heruden. Hentes på hotellet 9:15 - det er mere min stil. Lang dag - tilbage på hotellet 19:30. For at folkene herude kan holde fri lørdag (som ellers ikke er normalt i Indien) arbejdes der længere på hverdagene - og uden betalt frokostpause, så bliver det hurtigt 9½ - 10 timer daglig arbejdstid.

...men nu er det snart hjemad igen....

Lørdag / Søndag

Så er det over halvvejs.. :-)

Trafikken var fin fredag, så inett problem - bortset fra det trak ud med kørelejlighed fra firmaet, og den planlagte hurtige aftensmad på hotellet så lige blev glemt i køkkenet. Men alt blev nået - og så lykkedes det næsten at sove hele vejen fra Lusaka til Dubai i flyet.

...selvom jeg for første gang blev tvunget til at indskrive min kabinekuffert (den ser også stor ud når den er lynet helt ud)

Skift og videre til Mumbai efter 2½ time, og hente kuffert og ud til den ventende hotel chauffør - og så på LaLit som jeg plejer...

Det er så fugtigt i Mumbai lige nu (lørdag) at det var tåget indenfor i gaten i lufthavnen. Pyyyhhhh.. Det lettede så da vi nåede ind omkring de områder hvor der kører A/C - men hold da op. Som at træde ind i badeværelse efter langt varmt brusebad.

Endelig på hotellet kunne jeg så konstatere - at enten var min lynlås gået fra hinanden undervejs (man skal være lidt forsigtig - må hellere få en ny kuffert) - eller også har nogen kigget i den. I alle tilfælde manglede mit gode rejseheadset og mit rejsestik. De eneste 2 ting af reel værdi... ØV!

eller bare arbejde lidt, komme ind i soverytmen for Indien og slappe af. Roomservice til aften - og et par film på fjernsynet. Hold OP hvor er analog tv bare dårligt at se på... Havde næsten glemt det.

Nå - har her efter morgenmad søndag, lige aftalt at jeg cheker ud 13:30 og så til lufthavnen igen. Indenrigs fly til Bhuj kl. 15:30

Fredag

det var godt nok lidt gråt fra morgen - men hold da op. Der kom vand i løbet af dagen... Lige med et begynder det bare at buldre på tagene, så lyn og torden, og så ryger alt lyset - og kommer igen - og går igen - og så starter diesel generatoren..

Alt IT kørte videre uforstyrret, da vi har batteri UPS på det som dækker indtil diesel generatoren går igang.. Men nogen træghed på internet kan man mærke..

Varede ca. 1½ time - og så rimeligt vejr igen. Så nu er 'søen' udenfor (MEGET stort hul i vejn) nærmere en flod..

Er ved at afslutte tingene her inden det er tilbage til hotellet. Så må vi se hvor meget det her påvirker trafikken.. 

Torsdag

...same same. Hernede tager ting bare lang tid - og man skal følge op hele tiden. Mere end 2 bekeder af dgangen giver udfordring. Kræver noget tilvænning. Håber de sidste ting bliver klar i morgen.....

Havde møde med vores internet leverandør i dag. Godt man har noget erfaring så de ikke bare kan løbe fra kendsgerninger. 2 uger mere, så MÅ jeg tage en beslutning om evt. udskiftning.

Onsdag

OK, så er det rutine, op 6:30 morgenmad på hotellet, hentes 7:30 og så på kontoret lidt i 8.. Arbejd arbejd... Tilbage igen, ½time med en fadøl, aftensmad og så arbejde lidt igen. I dag dog hjem via møde med en af vores leverandører. Og faktisk fik vi for første gang lidt rigtig regn - det friskede noget op på en ellers overskyet dag.

I dag brugte jeg for første gang nogensinde hotellets vaskeservice. Super service - sågar lommetørklæde og t-shirt var strøget :-)  ....faktisk fordi det er så fugtigt  i luften at mn skjorte (som jeg sad i 10 timer i lufthavnen med) var helt hvid af salt...

Heldigvis var jeg så træt at jeg gik tidligt i seng for kl 1 DK tid blev jeg vækket af vores overvågning. Internettet i datacentret var nede. Det tog så 1,5 time med fejlfinding, ringeri mm, inden det var på plads igen - og så lige få de sidste timers søvn...

Tirsdag

Hentet 7:30 på hotellet. De er bindegale - der er jeg normalt ved at overveje om jeg burde vågne.. Alt sammen for at undgå myldretid - som især i regnvejr gør forskellen på 15min og 1,5 time. Men fint vejr og få forsinkelser. På kontoret - arbejd - arbejd... Tilabge til normal ;-)

Mandag

I dag – på hotellet – var der igen INGEN koordinering fra ET eller lufthavn, og jeg valgte så at tage taxa til lufthavnen. Her havde jeg ingen problemer med at komme igennem – mens en medpassager blev afvist fordi han ikke var på listen. Ved ikke om han er inde endnu…. Til nu har det så kostet 24 timer + 20USD!

 

Nå - mødte ham igen senere - så efter 15 minutters undersøgelser kom han med. Og resten havde efterhånden også fundet ud af at der ikke kom nogen bus, og nåede lufthavnen i tide til check ind.....

Så - efter en lile kort flyvetur på 1 time (havde taget 6 timer i bus!) - er jeg nu velankommen i Lusaka - og indlogeret 'hvor jeg plejer'..

Sluttet dagen med god middag på hotellet med vores fungeende landedirektør Klaus. Så kunne han få sine nye kreditkort, nem-ID mm, som han fil 'lommetyvet' for 14 dage siden hernede...

Søndag

Ankom til Addis. DET er en lille (billund størrelse) nedslidt lufthavn - og meget lille område med butikker o.a - og igen, gennem security så er det slut. Men det virkede - og vi kom afsted til tiden ca.. Igen er der teknisk mellemlanding - og meget forvirrende, da destinationen står som Lusaka - mens alle taler om Harare. Var faktisk lidt bekymret om det nu var rigtigt da jeg endlige kom ombord - men da har mange jo checket boarding pass - så den MÅ jo være ok...

Var den også - på vej til landing i Harare og fik vi besked på at ground time var sat til 1 time.

Det var så FØR at piloten og manden på jorden valgte at lade flyveren rulle ind i gatens passagerkran (ja - det hedder den faktisk)før vi stoppede. Efter 30 min for at finde ud af hvordan vi nu får folk ud - så kom de der skulle af i Harare ud. Efter yderligere 30 min besluttede det at maskinen ikke kunne flyve videre uden reperation / autoriseret godkendelse, og så kom vi andre ud....

Det viser sig at skaden var så stor (dybe buler på forreste del af motorskjold) at der ikke kunne flyves videre.

 

Vi blev alle (ca. 85) flyttet til afgangsterminalen ca 13:15 – og fik et nyt bp med håndskrevet nummer. Der var INGEN koordineret information eller plan – og to gange blev der kaldt tilfældigt udvalgte passagerer (?) som fik plads på først et Malivi airline fly – og senere et Emirates fly til Lusaka. I alt ca. 20 personer. For os andre var der fortsat ingen information – og det nærmede sig nærmest optøjer henad kl. 20 hvor lufthavnen lukkede…

Det er simpelthen utroligt som folk hidser sig op overfor mennekser / personale som dybest set intet ved. Der blev drømt alle mulige konspirationsteorier op - opfordret til masse udvandring - fysisk forhindret personale i at gå. Det var da klart frustrerende og ekstremt varmt / fugtigt og KEDELIGT. Fik næsten læst en hel Smiley bog...

Efter en ’udvandring’ i lufthavnen blev der med mellemkomst af en immigartion officer lavet lidt plan, som indebar at vi fik kontrolleret pas, og til sidst ca 23:15 kom gennem immigration med visa betalt af Etheopian Airlines (ET), og blev kørt til hotel . Ankomst ca 24:00.

 

...så lige se et par mails, og så i seng....

 

Lørdag

SAS er som vanligt forsinket (det var SAS der 'gav' en dag i London for noget tid siden) - men god tid i Stockholm, så intet problem. Kun at Arlanda er lukket lørdag aften... Det lykkedes at finde en lounge til sidst, så fik lidt ro. ..bare irriterende når gaten ligger efter sikkerhedskontrollen så man den sidste time ikke kan andet end bare sidde..

Intet problem med flyveren til Addis, men fandt ud af 'teknisk mellemlanding' betyder - 'stopper og tager flere passagerer med' - og det var så i Rom! Det er så forklaringen på at denne tur tager længere...